Onze mobiele sociale kruidenier in cijfers en letters
Opbouwwerker Mark Eerdekens: “We krijgen veel trouwe klanten over de vloer. Vorig jaar startten we met 100 klantenkaarten. Nu zijn dat er meer dan 300, vooral dankzij mond-tot-mondreclame en de gerichte communicatie van de gemeenten.”
In cijfers
In letters
Mark: “Het openingsmoment van onze pop-ups is vaak heel druk. Klanten denken dat ze op tijd moeten zijn om genoeg keuze te hebben. We kunnen ze geruststellen want we nemen ruim voldoende mee: per winkelpunt tussen 600 en 1000 artikelen per keer.
Groente- en fruitoverschotten van de veiling verdelen we gratis. Daarnaast is het shoppingbudget gezinsgerelateerd. Woon je alleen, dan mag je voor 50 euro kopen. Per gezinslid komt er 25 euro bij.
Belangrijk bij ons kruideniersconcept is het breed onthaal, waarmee we de drempel naar diensten verlagen. Er is steeds een OCMW-medewerker aanwezig. In Bilzen zijn collega-opbouwwerkers heel nauw betrokken. Elke organiseert bijvoorbeeld kookworkshops met groenten uit de winkelrekken. Of bezoekers krijgen uitleg over reisbemiddelingskantoor Rap op stap.”
In de winkel van BEWEL Tongeren kan onze doelgroepmedewerker Shakrudin alles op een rustig tempo leren en met de kassa oefenen. Ik leid hem op tot allround winkelbediende en coach hem.
Shakrudin: “Ik plaats bestellingen, controleer houdbaarheidsdatums, vul rekken, help klanten met hun tassen … Naast Tjetcheens spreek ik Russisch, Oekraïens en Pools. Ik vertaal geregeld voor klanten.”