Pop-up digipunt verlaagt digitale drempels

E-inclusie in Maasmechelen

De gemeente Maasmechelen organiseerde samen met Digibank Maasland, SAAMO Limburg, Ligo LiMiNo en BLM, een pop-up digipunt in de wijk Grimbyerbroeck. Doel: digitale drempels verlagen en inwoners vlot op weg helpen.

 

Buurtbewoners konden zonder afspraak langskomen met hun digitale vragen. Hoe gebruik ik ItsMe? Hoe log ik in op Mijn Burgerprofiel? Hoe verstuur ik een e-mail? Hoe download ik een app? Het team van vrijwilligers en organisaties stond klaar met heldere uitleg en praktische hulp.

 

pop-up digipunt Maasmechelen

 

Tussen de informatieve gesprekken door was er tijd voor koffie en een babbel. De kinderen leefden zich uit op het springkasteel, terwijl volwassenen uitleg kregen in een ontspannen sfeer.

 

pop-up digipunt Maasmechelen

 

“Normaal gezien ga ik naar het gemeentehuis als ik een digitale vraag heb. Nu kon ik te voet naar het digipunt en hielp een vrijwilliger me goed verder,” vertelt Taki, een tevreden bezoeker.

 

Opbouwwerker Salvatore Mostien: “De pop-up in Grimbyerbroeck liet zien dat digitale hulp ook dicht bij huis kan. Inwoners kregen een duidelijk beeld van de bestaande digitale ondersteuning in Maasmechelen.”