Het wijkcentrum als warme plek voor vragen, ontmoeting en verbinding

Een nieuw jasje voor het wijkcentrum van Winterslag

Als je terugkijkt naar oude foto’s van het wijkcentrum in Winterslag, zie je een koele, formele ruimte die eerder aan een kantoor dan aan een ontmoetingsplek doet denken. Maar sinds kort is dat beeld volledig veranderd: dankzij een samenwerking met IKEA kreeg het wijkcentrum een warme, huiselijke sfeer, waardoor buurtbewoners zich er écht welkom voelen.

 

“We wilden het wijkcentrum een vriendelijker onthaal geven”, vertelt Ann Tielemans, opbouwwerker in de Genkse wijk Winterslag. “Voorheen had het erg ‘cleane’ uitstraling, wat buurtbewoners soms afschrikte. Nu voelt het veel huiselijker en gezelliger aan. Bezoekers worden uitgenodigd om binnen te lopen, even te blijven hangen en zich op hun gemak te voelen.” In plaats van gesprekken te voeren aan een bureautafel, ontvangen de medewerkers buurtbewoners nu in comfortabele zetels. Deze kleine verandering maakt een groot verschil in hoe mensen zich voelen en hoe gemakkelijk ze hun verhaal kunnen delen.

 

Van infoloket naar ontmoetingsplaats

Het wijkcentrum functioneerde vroeger vooral als een infoloket waar mensen praktische hulp en advies konden krijgen. Maar Ann en haar collega’s wilden dat het centrum méér zou zijn: een plek waar buurtbewoners ook terecht kunnen voor een praatje, een kop koffie en vooral een gevoel van verbondenheid.

 

before wijkcentrum Winterslag

Zo zag het wijkcentrum er vroeger uit.

 

Een warmere inrichting zou deze nieuwe rol ondersteunen, maar een make-over vraagt een budget dat er niet altijd is. Gelukkig ontdekte Ann dat IKEA een selectie van goede doelen en gemeenschapsprojecten steunt met meubels en inrichting. “Ik nam contact op met IKEA en al snel kwam een medewerker langs om ons initiatief te bespreken”, vertelt Ann, “Een van hun distributiecentra ligt vlakbij, in het industriegebied van Winterslag, dus we zijn bijna buren.”

 

before wijkcentrum Winterslag

Vroeger oogde het wijkcentrum als een loket.

 

Een huiselijke sfeer creëren

Voordat de meubels besteld werden, dacht het team goed na over de inrichting. “We wilden het wijkcentrum laten aanvoelen als een woonkamer: een plek waar je thuiskomt, waar je koffie drinkt, en waar je kunt praten zonder een barrière tussen jou en een dienstverlener”, zegt Ann. De buurtbewoners werden betrokken bij het denkproces: wat zouden zij graag zien in hun wijkcentrum?

 

In plaats van met een professionele interieurspecialist te werken, koos het team ervoor om samen met buurtbewoners aan de slag te gaan. Deze aanpak zorgde ervoor dat de nieuwe inrichting écht aansluit bij de wensen en het gevoel van de wijk.

 

make-over wijkcentrum Winterslag

Meubels monteren als teambuilding

 

De collega’s van het wijkcentrum monteerden samen de meubels en richtten de ruimte gezamenlijk in als teambuilding. Dat bracht hen niet alleen dichter bij elkaar bracht, het gaf hen ook het gevoel samen iets moois te realiseren voor de wijk.

 

make-over wijkcentrum Winterslag

Alle medewerkers van het wijkcentrum hielpen mee mee met de nieuwe inrichting.

 

Positieve reacties van bezoekers

De reacties van de bezoekers zijn bijzonder positief. “Buurtbewoners voelen zich nu meer welkom dan ooit”, zegt Ann, “Dankzij de tapijten en kussens die IKEA doneerde, hebben we ook een knusse leeshoek kunnen maken. Elke maandag organiseren we voorleesmomenten met Campus 03, en dan komen de kussens tevoorschijn voor de kinderen en hun ouders die graag luisteren naar verhalen.”

 

after wijkcentrum Winterslag

Zo ziet het wijkcentrum eruit na de make-over.

 

De transformatie van het wijkcentrum van een functioneel infopunt naar een warme, uitnodigende plek heeft een positief effect op de buurt. Mensen voelen zich hier niet alleen welkom, maar ook thuis.

 

after wijkcentrum Winterslag

Geen loket, wel een comfortabele zitbank voor bezoekers.