Ontdek het hele verhaal achter ‘Fietsen? Dat werkt!’

Diepte-interview over het fietsexperiment met grote impact

Stad Beringen wil mobiliteitsarmoede aanpakken en meer mensen activeren en aan het werk krijgen. “Zelf kan ik natuurlijk geen jobs creëren, maar ik kan wel aan de slag gaan met signalen uit de wijk. Zo bleek vervoersarmoede een grote drempel”, vertelt teamcoördinator Liesbeth Brusselaers.

 

Veel partners zijn betrokken bij het proefproject, waaronder SAAMO-teamcoördinator Liesbeth Brusselaers: “Eén van mijn opdrachten binnen het wijkverbeteringscontract met de stad Beringen was het activeren en tewerkstellen van bewoners van Beringen-Mijn. Zelf kan ik natuurlijk geen jobs creëren, maar ik kan wel aan de slag gaan met signalen uit de wijk. Zo bleek vervoersarmoede een grote drempel. Mobiliteit is een belangrijke randvoorwaarde voor een duurzame job.

 

Cliff Coomans van CM Gezonde Buurt en ikzelf kwamen op het idee van het fietsproject. Nadat we het aftoetsten bij een grotere groep pitchten we het bij Cyclis Bike Lease. De fietsleaser reageerde meteen enthousiast en vroeg: ‘Wat hebben jullie nodig?’ Zo kregen we 15 e-bikes die we een jaar lang mochten uitlenen.”

 

Cyclis Bike Lease leende 15 e-bikes een jaar lang uit.

 

Deelnemers gezocht

Vervolgens gingen verschillende partnerorganisaties op zoek naar geschikte kandidaten voor het proefproject. “Zelf kende ik vanuit mijn rol als opbouwwerker mogelijke kandidaten in de buurt”, legt Liesbeth uit. “Ook intensieve dienstverlening van VDAB, de OCMW-jobdienst, de dienst samenleven en het MIRIAM-project van de stad Beringen zochten kandidaten. Met alle kandidaten hielden we een selectiegesprek om te polsen naar hun intrinsieke motivatie en om na te gaan of ze het engagement wilden aangaan. Het gaat immers over een proefproject dat we uiteindelijk willen uitrollen in heel Limburg. Daarom moet je de impact kunnen meten.”

 

Een elektrische fiets maakt je minder afhankelijk van het openbaar vervolg als je zelf geen auto of rijbewijs hebt.

 

Deelnemers moeten KOMOOT (platform voor navigatie en routeplanning) gebruiken, de fiets op vaste tijdstippen binnenbrengen voor onderhoud, hun ervaringen delen en een maandelijkse bijdrage betalen. Wie wil, kan de e-bike later overkopen. De bijdrage wordt dan van de overnameprijs afgetrokken. Wie de fiets niet overkoopt, krijgt het integrale bedrag terug.

 

Een alleenstaande mama wandelde met haar 4 kinderen altijd te voet van en naar school. Ze wint nu heel veel tijd met de e-bike met fietskar.

 

Op de fiets richting werk en zoveel meer

SAAMO-opbouwwerker Michiel Claes hoorde bij huisbezoeken al mooie verhalen over hoe de fiets op veel levensdomeinen een positieve impact heeft: “Een vrouw die afhankelijk was van het openbaar vervoer, werkte 3 dagen per week. Op de dag dat ze de e-bike kreeg, belde ze haar werkgever op om te zeggen dat ze meer wilde en kon komen werken. Ze werkt nu 5 dagen per week.”

 

Fietsen opent nieuwe werelden en brengt je in contact met mensen.

 

Deelnemers komen op plekken in Beringen waar ze voordien nooit kwamen of gaan zelfs fietsen tussen de bomen en door het water. “Een mama met een autistische tienerzoon vertelde huilend dat ze 3 jaar lang niet op uitstap was geweest”, vertelt Liesbeth, “Nu gaan moeder en zoon geregeld op stap of een ijsje eten. Om de beurt rijden ze op de e-bike en de gewone fiets.”

 

“De e-bike heeft mijn leven veranderd”

“Zonder rijbewijs ben ik afhankelijk van bus of fiets. Door longproblemen en chronische bronchitis raakte ik snel in paniek als ik heuvels of bruggen op moest fietsen. Ik moest dan stoppen om te bekomen. Overal op tijd geraken vroeg planning. Snel ergens heen ging niet.

 

Toen de bus naar Heusden geschrapt werd, geraakte ik niet meer op mijn werk. Ik moest stoppen met werken.

 

In mijn vrije tijd ga ik graag op bezoek bij mijn kleindochter. Een zware tocht met de brug als letterlijke drempel. Vroeger was ik uitgeput, als ik aankwam.

 

De e-bike heeft mijn leven veranderd. Ik werk nu bij Bewel en geraak elke dag gemakkelijk op mijn werk. Ik ben niet meer afhankelijk van anderen en kan gaan en staan waar ik wil, zonder paniekaanvallen of stress. Met een fietskar ga ik naar de voedselbedeling of winkel. Ik blijf in conditie zonder buiten adem te raken. Fietsen put me niet meer uit. Op zondag fiets ik samen met mijn kleindochter naar de bakker, zoals elke grootouder zou moeten kunnen doen.”

D.