Digibuddy Kelly brengt digitale hulp dichter bij de mensen

Brugfiguur en wegwijzer in de digitale chaos

In Hasselt helpen 9 digipunten inwoners met digitale vragen, maar niet iedereen vindt de weg ernaartoe. Als digibuddy informeert, begeleidt en helpt SAAMO-opbouwwerker Kelly Knevels vooral kwetsbare groepen de weg te vinden in de digitale wereld.

 

Mediawijs sprak met Mediawijs over digistarters bereiken

 

In Hasselt helpen 9 digipunten inwoners met digitale vragen, maar niet iedereen vindt de weg ernaartoe. Als digibuddy informeert, begeleidt en helpt SAAMO-opbouwwerker Kelly Knevels vooral kwetsbare groepen de weg te vinden in de digitale wereld.

 

brugfiguur digitalisering

 

Actief op zoek

Kelly werkt outreachend en zoekt actief mensen op die moeite hebben met digitale zaken. “Ik bezoek activiteiten zoals Soep op de Stoep en wijkrestaurants om naar digitale vragen te peilen”, zegt Kelly.

 

Brugfiguur digitalisering

 

Soms vergezelt Kelly mensen zelfs naar een digipunt. “Voor sommigen is de drempel te hoog om alleen te gaan, dus bied ik aan om mee te gaan of eerst bij hen thuis langs te komen.”

 

Pop-up digipunten

Kelly bemant ook mobiele digipunten, zoals recent in het Jessa Ziekenhuis. “We spreken mensen aan om hen te informeren en te helpen met digitale vragen. Er is altijd een vrijwilliger bij om meteen ondersteuning te bieden.”

 

“Als sociaal werker stel ik vast dat veel patiënten nood hebben aan digitale ondersteuning bij het installeren en gebruik van de gezondheidsapp MyNexuzHealth en itsme, veilig internetten, het scannen van QR-codes (bijvoorbeeld voor de parking) en taalhulpapps. Daarom nodigden we het digipunt uit, voor meer digitale inclusie bij de patiënten. De digitale vaardigheden van onze patiënten verbeteren zodat ze optimaal gebruik kunnen maken van de zorg en hulpverlening die we als ziekenhuis bieden, dat vinden we als ziekenhuis belangrijk.”
Elke Lambrix, Jessa Ziekenhuis

 

Internet voor iedereen

Dit jaar focust Kelly ook op het sociaal internetaanbod, dat internet betaalbaar maakt voor mensen met een beperkt budget: “Vooral alleenstaanden hebben er baat bij. Voor gezinnen is het volume vaak niet voldoende. Samen zoeken we dan naar de beste optie, zoals Telenet Essential Internet met een voucher van het OCMW.”

 

Het afgelopen jaar legde Kelly 200 huisbezoeken af. “De signalen die ik dan verzamel, deel ik met de stad Hasselt en andere organisaties, zoals de FOD Economie en Telenet.”

 

brugfiguur digitalisering

 

In de wijk Ter Hilst stuitte Kelly bijvoorbeeld op mobiliteitsproblemen: “Mensen kunnen het dichtstbijzijnde digipunt moeilijk bereiken. Daarom willen we meer mobiele digipunten in de wijk opzetten.”

 

Eenvoudige handleidingen

Kelly ontwikkelde ook gemakkelijke handleidingen voor e-mail of een online woningzoektocht: “Sommige mensen hebben hulp nodig bij iets eenvoudigs als een e-mail sturen. Daarom maak ik duidelijke stappenplannen. Ik wil dat iedereen toegang heeft tot de digitale wereld en zich er zelfstandig in kan bewegen.”

 

brugfiguur digitalisering